Jak inovují značky, které zná celý svět?

Jak inovují značky, které zná celý svět?

21. 01. 2019

150milionkrát za den si někdo na světě koupí produkt společnosti Unilever. Její nabídka zahrnuje rozmanité spektrum oblíbených značek, jako je například Lipton, Knorr, Dove nebo Hellmann’s, které jistě najdete i ve vaší domácnosti. Široké portfolio výrobků se ale neobejde bez pravidelných inovací, které společnosti Unilever pomáhají k udržení konkurenceschopnosti. Na jejím úspěchu má podíl i řešení od společnosti Siemens PLM Software.

Inovace jsou pro udržení růstu společnosti Unilever zásadní. „Produktovou inovaci chápeme jako jeden z klíčových aspektů růstu tržeb," říká Huw Evans, ředitel informací o výzkumu a vývoji divize Domácí a osobní péče společnosti Unilever. Produktová inovace znamená pro Unilever nabídnout zákazníkovi produkt, který mu přinese větší užitek a odlišuje ho tím od konkurence.

Cílem není inovace, ale spokojený zákazník

„Naše produkty můžeme upravit tak, aby byly levnější, ale pokud spotřebitel nepocítí změnu k lepšímu, pak to nebyla inovace. Ta pro nás představuje znatelný přínos, který spotřebitel vnímá, ocení a jenž ovlivní jeho nákupní chování a volbu při rozhodování mezi konkurenčními značkami v obchodě. Abychom tohoto cíle dosáhli, investuje Unilever do výzkumu a vývoje miliardu eur ročně. V pěti hlavních laboratořích po celém světě naši odborníci vyvíjejí nové technologie a pomáhají tak vylepšovat naše produkty," vysvětluje Evans.

 

Životní cyklus výrobku plně pod kontrolou

Před více než 10 lety se firma Unilever spojila se společností Siemens, aby společně vytvořily globální systém pro správu specifikací. Toto byl základní pilíř PLM technologií ve společnosti Unilever, které podporují celý inovační proces produktu.

„Nadnárodní koncern, jako je Unilever, s globální organizací a širokým portfoliem produktů, by nikdy nebyl tak úspěšný bez nezávislých technologií, které jej podporují," pokračuje Evans a dodává: „Příkladem jsou PLM technologie od společnosti Siemens PLM Software. PLM nám umožňuje správu informací v rámci celého inovačního procesu produktů. Podporuje společný proces, společnou strukturu a společný jazyk. Jednotná platforma je pro nás nezbytností, pokud chceme vytvářet inovativní produkty, jež vyhovují potřebám zákazníků, a rychle je uvádět na trh."

„Jednotná platforma je pro nás nezbytností, pokud chceme vytvářet inovativní produkty, které vyhovují potřebám zákazníků, a rychle je uvádět na trh.”
Huw Evans, ředitel informací o výzkumu a vývoji Unilever, divize Domácí a osobní péče

Úspory díky správě produktových specifikací

Správa produktových specifikací pomáhá společnosti Unilever inovovat, i když náklady na suroviny po celém světě rostou. Díky řešení SIMATIC IT Interspec získala společnost Unilever jednotnou platformu spravující veškeré specifikace produktů, jako jsou suroviny, meziprodukty nebo obalové materiály. Veškeré údaje ukládá do jednoho datového úložiště, které podporuje integraci dat do dalších systémů.

To se pozitivně promítlo do globálního přehledu o všech surovinách pro výrobu produktů, které Unilever celosvětově nakupuje. Lepší využití surovin, zúžení jejich širokého spektra v celé organizaci a nákup méně druhů materiálu ve větším množství umožnilo firmě vyjednat u dodavatelů lepší ceny. Peníze, které společnost ušetřila, mohla investovat zpět do inovací. „Pokud se nad tím zamyslíte, tak vyvinout, řídit a udržovat každou individuální specifikaci trvá oddělení výzkumu a vývoje určitou dobu. Pokud ji řádově snížíte, můžete tento čas investovat jinde."

Recyklace znalostí

Dalším dobrým příkladem inovací, které by nebyly možné bez PLM technologie, je lepší využití znalostí. „Zvyšovat tržby pomocí inovací je pro Unilever velmi důležité. Nemůžeme si však dovolit vynalézat zcela nový produkt pokaždé, když potřebujeme inovovat. Opětovné využití stávajících komponentů novými a kreativními způsoby je stejně důležité jako samotná inovace," říká Evans.

Pro sdílení znalostí a jejich opětovné využití v Unilever využívají Teamcenter – jednotnou platformu pro digitální řízení životního cyklu výrobku od společnosti Siemens. Teamcenter představuje jediný zdroj produktových informací pro celou globální organizaci – např. využití CAD systému pro vývoj nových obalů. Evans věří, že lepší využití znalostí nejen umožní samotnou inovaci, ale také zrychlí výrobní cykly, což by pro Unilever znamenalo velkou konkurenční výhodu.

Inovace obalů

Inovace ve společnosti Unilever se neomezují pouze na její výrobky. Vztahují se také na design obalů. I tady pomáhá PLM řešení společnosti Siemens. Unilever například používá Siemens NX software pro návrh designu obalů. „Obal je první věc, kterou spotřebitel vidí, takže zásadně ovlivňuje jeho volbu," vysvětluje Evans. „Proto je důležité, aby byl obal atraktivní. A s tím nám právě pomáhá NX."

Řízení životního cyklu produktů ve firmě Unilever není podle Evanse IT projekt. On sám ho nazývá „projektem, který umožňuje změnu pomocí technologie a jenž se vyvíjí podle obchodních priorit společnosti". Ve firmách jako je Unilever, kde jsou inovace vysokou prioritou, nabízejí PLM řešení od společnosti Siemens spolehlivý základ pro budoucí růst.

Líbil se vám článek?